10 מי יודע • על תשחצים ותשבצים

    דוד גדנקן No Comments on 10 מי יודע • על תשחצים ותשבצים
    21:36
    15.05.24
    אבי מימרן No Comments on שר הדתות: "מי שתוקף את החוק היה מעביר אותו בעצמו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    רבים מאיתנו אוהבים לפתור סוגים שונים של תשבצים. התשבץ מרענן את המחשבה, שומר על חדות הזכרון וגם מעביר זמן יעיל. דוד גדנקן, פותר תשבצים וותיק, עם 10 דברים שרציתם לדעת על התשבץ.

    א. תשבץ הינו חידה של מילים המשתלבות זו בזו במאוזן או במאונך ,בתבנית משורטטת של משבצות ריקות ,לפעמים עם ספרות בקצה המשבצת ולפעמים משבצות ריקות לחלוטין (תשבץ לבן).

    ב. קיימת מחלוקת חריפה בין ההיסטוריונים החוקרים את תולדות המצאת התשבץ, בהיסטוריה האנושית. חידות היו מאז ומעולם (ראה שלמה המלך), השאלה היא החידה הפתורה בתוך מבנה של משבצות .

    ג. האיטלקים טוענים כי התשבץ הומצא ע"י אדם בשם ג'וספה אירולדי, הוא פרסם בשנת 1890, בשפה האיטלקית, את ה CRUEIVERBA שהיא כעין ריבוע קסם של מילים זהות, בצורה האנכית ובצורה האופקית. הפרסום היה ב"סקולו אילוסטרטו דלה דומיניקה".

    ד. הצרפתים מחו נמרצות כנגד טיעוני האיטלקים והוכיחו כי כבר בשנת 1850 הופיעו בצרפת תשבצי קסם מרובעים, משולשים מעוינים ובצורת כוכב. היה זה באמצע המאה ה-19 אופנה צרפתית (טרנד) שהלכה ונעלמה.

    ה. מה שלא נתון במחלוקת הוא הסיפור על עיתונאי בריטי בשם ארתור ווין, יליד העיר ליברפול שהיגר לארה"ב והחל לעבוד בעיתון הניו יורק וורלד (NEW YORK WORLD).

    ו. עורך העיתון פנה לארתור ווין וביקש ממנו להמציא שעשועון חדש לעיתון בעיקר למהדורת סוף השבוע . ווין האנגלי זכר את "ריבועי הקסם" עוד מילדותו והמציא תבנית מורכבת יותר ובצידה רמזים לפתרון.

    ז. ב-21 בדצמבר 1913 הופיע לראשונה השעשועון שהמציא העיתונאי ארתור ווין ונקרא בשם: "WORD CROSS PUZZLE", בתרגום לעברית קלה חידה של מילים "מוצלבות" . כעבור כמה ימים נשמטה המילה פאזל ומאז שם של תשבץ באנגלית הוא
    CROSSWORD = תשבץ.

    ח. תגובת קהל קוראי העיתון למדור החדש והמשעשע של ווין היתה חיובית ונלהבת, המדור שלו קיבל "קביעות" וקהל הקוראים נהנה למרות פשטותו. עיתונים רבים מיהרו להצטרף לחגיגה והחלו לפרסם תשבצים. בשנת 1970 העיתון המאד רציני כמו הלונדון טיימס "נכנע" לדרישת קוראיו והחל גם הוא לפרסם תשבצים.

    ט. החל משנת 1924 החלו הוצאות הספרים הידועות להוציא לאור חוברות ובהן קובץ של תשבצים. תופעה זו קיימת עד היום וניתן לראות כי בחנויות הספרים והעיתונים בשדות התעופה, מרבים הטסים לרכוש לעצמם חוברות או ספרים של תשבצים. כל עיתון שמכבד עצמו מפרסם היום תשבצים וחידוני טריוויה להנאת הקוראים.

    י. התשבץ הקלאסי מאז המצאתו לבש ופשט צורה. כיום אני מכירים סוגים רבים של תשבצים כגון: התשבץ הלבן, תשבץ מספרים, התשחץ, תשבצי הגיון (הרמזים לפתרון קשים ומסובכים), תשבצי שלד ועוד ועוד.

    לסיום אגלה סוד לקוראי המבוגרים. אין כמו פתרון תשבצים כדי לחדד ולשמר את כח הזיכרון ורעננות המחשבה.



    0 תגובות